گردشگری

شهرستان کوه چنار

شهرستان کوه‌چنار یکی از شهرستان‌های باختری استان فارس به مرکزیت شهر قائمیه است. این شهرستان بیستمین شهرستان پرجمعیت استان فارس به‌شمار می‌رود. این شهرستان در محور مواصلاتی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و تقاطع شهرهای شیراز، بوشهر، یاسوج، اهواز و کازرون واقع شده‌است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و کوهمره نودان که پیشتر جزئی از شهرستان کازرون بودند تشکیل شده‌است.

آب وهوا

آب وهواي شهرستان کوه‌چنار گرم و خشک است و میانگین دمای سالانه این شهرستان 10 درجه سانتیگراد می باشد. آب و هوایی گرم در فصل تابستان و هوایی خنک و معتدل در فصل زمستان دارد. میانگین بارش باران در این شهرستان 522 میلیمتر می باشد.

دين و زبان (گویش)

مردم شهرستان کوه‌چنار مسلمان و شـیـعه مذهب هستند. و زبان مردم شهرستان کوه چنار فارسی، لری، قشقایی و کوهمره‌ای می‌باشد.

پوشش گياهي و نمونه جانوري

پوشش گياهي اين منطقه از نوع گرم و خشک است. پوشش گياهي آن در رديف مراتع متوسط قرار دارد و درختان و درختچه هایی همچون بلوط، بنه (پسته وحشی)، بادام وحشی، زیتون، گیاهان مرتعی و … . جانوراني از قبيل قوچ و ميش، کل و بز، آهو، خرگوش، تشي، گرگ، روباه و … و نيز پرندگاني از جمله کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، دارکوب، چک چک، هد هد، کلاغ زاغی، خانواده گنجشک، پرندگان شکاری و…  همچنين از خزندگان انواع مارها، سوسمارها و لاک پشت را مي توان نام برد که در منطقه زندگي مي کنند.

صنايع دستي

قالی بافی، گلیم، نمد مالی، گیوه دوزی و… از صنایع دستی این شهرستان می باشد.

سوغات کازرون

از سوغات این شهرستان می توان به صنایع دستی آن شامل قالی بافی، گلیم، نمد مالی، گیوه دوزی و… و گل نرگس اشاره کرد.

غذاهای محلی

از غذاهای محلی این شهرستان می توان به انواع نان های محلی، انواع آش های محلی و … اشاره کرد.

داستان کوه چنار

کوه چنار ريشه در هزاره‌هاي قبل از ميلاد دارد. آثار تاریخی و باستانی یافت شده در این خطه سبز حکایت از تاریخ کهن این سرزمین دارد. از جمله این آثار نقش برجسته تنگ قندیل واقع در روستای قندیل درغرب شهر قائمیه است که توسط شاهپور اول ساسانی ساخته شده است. وجود این اثر به همراه اشیا و سکه های بدست آمده در بعضی از روستاهای این منطقه(مانند سکه های زمان ساسانیان یافت شده در حفاری پی مسجد روستای تل انجیر) و همچنین نقش برجسته های تنگ چوگان و آثار باستانی شهر بیشاپور واقع در ۷کیلومتری جنوب شهر قائمیه بیانگر این حقیقت است که با توجه به آب و هوای مناسب و زمین جلگه ای خوب و وجود رودخانه های پر آب آن عهد دشت چنارشاهیجان جهت کشاورزی و دام پروری ساسانیان در این خطه زیست می نموده اند. تنگه چوگان وروستاهای آن تا سال ۱۳۶۸زیرمجوعه بخش کوهمره نودان بوده اند (این روستاها در ۳کیلومتری شهر نودان هستند)که به یکباره در آن سال از این بخش جدا و به بخش مرکزی کازرون الحاق گردیده است (اثار بیشاپور و روستاهای تنگه چوگان در ۲۷کیلومتری شهر کازرون واقع می باشند). تاریخ معاصر سرزمین کوهچنار نیز پر از اصالت و تمدن و مردانگی است.کوهمره ای های دلیر و دشت برمی ها دارای تاریخی شفاف درنبرد با استعمار انگلیس هستند. مبارزات آنها به سرکردگی شکرالله خان کلانی و ۳۰۰تفنگچی کوهمره ای در هنگامه جنگ جهانی اول که در نبرد مشهور خان خویس در دشت ارژن و خان زنیان کنونی انگلیسی ها و سربازان هندیشان را زمین گیر و مستاصل نمودند بسیار مشهور است.

گردشگری شهرستان کوه چنار

همانطور که از داستان کوه چنار پیداست این شهرستان پیشینه هزاران ساله دارد و یکی از شهرهای ساسانیان بوده است که هنوز نشانه هایی از آنها در دل این شهرستان وجود دارد که دیدن آنها هر بیننده ای را به حیرت وادار می کند، در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

نقش برجسته تنگ قندیل

نقش برجسته تنگ قندیل واقع در روستای قندیل درغرب شهر قائمیه است که توسط شاهپور اول ساسانی ساخته شده و صحنه ازدواج شاهپور اول ساسانی با ملکه آذر آناهیتاست که در پشت سر شاپور نقش موبد موبدان(کرتیر) حجاری شده است و پادشاه در حال اهدای گل به ملکه است. این اثر تنها نقش برجسته ای است که نقش زن از آن عهد در آن وجود دارد به همین خاطر اهمیت بسیار فراوانی دارد . این اثر فاخر به شماره ۴۵۳۹در تاریخ ۱۳مرداد ۱۳۸۵به ثبت ملی رسیده است.

تنگ زندان (زندان شاهپور)

این غار بزرگ و زیبا در ارتفاعات شرقی شهر قائمیه فارس از توابع شهرستان کوه چنار و مشرف به روستای سمغان واقع در دامنه غربی کوهی به نام سران قرار گرفته است.

روستای تاریخی دوسیران

دوسیران روستایی بر روی تپه های زاگرس در جنوب شرق شهر نودان واقع شده و دارای تاریخ پیش از اسلام میباشد. آثار تاریخی ساسانیان و الواح با خط کوفی مربوط به سالهای ابتدایی ورود دین اسلام به ایران زمین و لهجه خاص دوسیرانی کنونی سکنه آن که محققان و زبانشناسان آن را از منشا زبان پهلوی میدانند و قبرستان قدیم و شیرهای سنگی آن و دالان های معروف به چهار صفه و آثار دوره ساسانیان همه و همه حکایت از تاریخ شگرف این روستای زیبای کوهچنار دارد.

روستای سمغان

روستای سمغان بخش چنارشاهیجان نیز یکی از پایگاه های ساسانیان بوده است سه مغان (مغ نام روحانیون زردشتی بوده است) سه روحانی زردشتی بوده اند که بنای شهری را در این مکان گذاشته اند که بسیار موقعیت خاص و جالبی به لحاظ جغرافیایی در جنگ داشته است . بعدها در زمان نادر شاه افشار این شهر توسط وی به دلیل مخالفت حاکم وقت سمغان با ایشان به آتش کشیده شده و ساکنان به اردکان فارس و برخی دیگر شهرستانها مهاجرت کرده اند. هم اکنون مناظر باغات انجیر و انگور سمغان از جاذبه های فوق العاده گردشگری کوه چنار بشمار میروند.

از دیگر مناطق گردشگری شهرستان کوه چنار می توان به:

چشمه رنجان، روستای تاریخی گاوکشک، آتشکده روستای عبدویی، تنگه ابوالحیات، مسجد روستای تل انجیر و … اشاره کرد.

چگونه به کوه چنار برویم

این شهرستان فرودگاه ندارد و شما می توانید از فرودگاه شهر شیراز برای سفر به این شهرستان استفاده کنید. برای سفر با قطار نیز باید از ایستگاه قطار شیراز استفاده کنید. اگر اهل رانندگی هستید سفر به کوه چنار با ماشین شخصی خودتان گزینه خوبی است و اگر حوصله رانندگی را ندارید می توانید از پایانه اتوبوس رانی این شهرستان استفاده کنید.

اقامت در کوه چنار

اگر قصد ماندن در خود کوه چنار را دارید پیشنهاد ما اقامتگاه بوم‌گرد‌ی پاپون‌کهن واقع در روستای پاپون شهرستان کوه‌چنار می باشد. این اقامتگاه تازه تاسیس با ظرفیت اقامت ۱۶ نفری راه‌اندازی شد‌ه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *